Futás Kerékpározás

Sportolás a szabadban

futás télen

Ahogy jön a jó idő, egyre többen végeznek kinti sporttevékenységeket, nagyon helyesen! A szabadban végzett sport sokkal egészségesebb, mint a beltéri, és helyes hozzáállással még télen is végezhető.

Számos kutatás mutatta már ki, hogy ugyanaz a mozgásforma a szabadban sokkal egészségesebb, mint a beltéren, edzőteremben, szobában végzett. Persze erre sokan azt mondják: elhisszük, de mi a helyzet télen, amikor odakint fagyos az időjárás, senki sem szeretne emiatt megfázni! Ebben az állításban is van igazság, de ha kellően körültekintőek vagyunk, akkor télen is nyugodtan sportolhatunk a szabadban. Annál is inkább, mert a szabadban végzett mozgás – összehasonlításban a beltérivel – nagyobb mértékben csökkenti a stresszt, és jobban hozzájárul a lelki egyensúly kialakulásához. A kutatók azt is kimutatták, hogy a szabadban végzett sport nem csupán a fizikai erőnlétre vannak pozitív hatással, hanem a kedélyállapotunkat is jó irányba mozdítja el.

Télen is irány a szabad levegő!

Ahogy beköszönt az ősz, és vele a hűvös, csípős időjárás, egyre többen keresnek beltéri edzési- vagy sportlehetőségeket, pedig a szabadban is folytathatók a sporttevékenységek, csak néhány hasznos tanácsot be kell ehhez tartani.

Az egyik legfontosabb, hogy legyen átmenet, a testünket fokozatosan szoktassuk a hidegebb levegőhöz, így biztosan nem betegszünk majd meg. Ha ősszel sem állunk le a sportolással, akkor télen is bírni fogjuk, hiszen az időjárás lehűlésével a szervezetünk is fokozatosan hozzászokik a hideghez. Télen gyakori a ködös, szmogos idő, ilyenkor inkább hagyjuk ki a szabadban való sportot, ne károsítsuk a szervezetünket! Szerezzünk be téli sportfelszerelést, mely kellően melegen tartja a testünket, ugyanakkor kellő szellőzést is biztosít. Ha megizzadunk, akkor terítsünk magunkra meleg fölsőt, és igyekezzünk be a lakásba. Ha hidegebbre fordul az időjárás, vegyünk kesztyűt, sapkát és sálat, ezek megvédenek a meghűléstől, hiszen megakadályozzák, hogy a hideg levegőt belélegezzük. Télen csak kevés pihenőidőt tartsunk a sportolás közben, mert ezekben a percekben a legkönnyebb megfázni. A kinti sport előtt melegítsünk be, csak ezt követően kezdjünk kint sportolni.

Ha a fentiek szerint járunk el, akkor szervezetünk a téli szabadban végzett sport hatására sokkal ellenállóbb lesz a betegségekkel szemben, immunrendszerünk védekezőképessége fokozódik, és sokkal kevésbé leszünk érzékenyek a hidegre, így télen is teljesebb életet élhetünk.

Tavasztól őszig a szabadban

Tavasztól aztán senki számára nincs mentség, töltsünk minél több időt a szabadban, sportolással! Sokak körében igen kedveltek az erdőben, természetben végzett futás vagy kerékpározás, ezeken a helyeken legyünk óvatosak a kullancsokkal, és tegyük meg az óvintézkedéseket ellenük. Ugyan ma már a kullancsok elszaporodásával, nem kell az erdőbe mennünk ahhoz, hogy kullancscsípés áldozatai legyünk, hiszen a saját udvarunkon is találkozhatunk ezzel a vérszívóval.

Mielőtt a szabadba mennénk, kenjük be magunkat kullancsirtó spray-vel, az állatokat is lássuk el riasztószerrel átitatott nyakörvvel! Ha a védekezés ellenére, mégis kullancs csípést veszünk észre a bőrünkön, akkor igyekezzünk azt minél hamarabb eltávolítani. Gyógyszertárban kaphatunk erre alkalmas eszközt.

About the author

Kolozsi Beáta

Hozzászólás

Click here to post a comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.