Futás

Milyen is a pronáló láb?

pronáló láb

Ha rendszeres futásra adod a fejed, jó, ha tisztában vagy néhány olyan kifejezéssel, ami szorosan kapcsolódik ehhez a nagyszerű mozgásformához – hasznodra lehet, ha mélyebbre ásnál a futás – és a helyes, egészséges futás! – tudományában.

Maga a pronáció egy olyan sportban használatos szakkifejezés, ami jellemzi a futás közbeni láb talajérintési módját. Nem nevezhető rendellenességnek, mivel a láb ily módon csak csökkentené a talajba csapódás mértékét, megvédve ezzel ízületeinket – azonban figyelembe kell venni a pronáció mértékét, és nagyon fontos, hogy ehhez mérten válassz futócipőt magadnak. Ha lapos a lábfejed, nagy valószínűséggel pronáló futócipőre lesz szükséged – ezeknek a lábbeliknek speciális a kialakításuk, hogy megfelelő mértékű tartást biztosítsanak a lábaidnak. A talprész közepe aránylag kemény kell, hogy legyen, ezáltal is elősegítve a láb folyamatos stabilitását, helyes tartását.

Ha szeretnéd megtudni, milyen a lábállásod, legjobb, ha szakember segítségét kéred – létezik már számítógépes diagnosztika is, ami korrekt képet ad a láb esetleges deformációiról. A felmérést futás közben végezhetik el a legpontosabban. A vizsgálat úgy zajlik, hogy a páciens 2-3 percet kocog a rendelőben, mialatt egy nagyfelbontású kamera felveszi lábának mozgását.

A pronáló lábállásnak több kiváltó oka is lehet: ilyenek lehetnek például a magas testsúly (80+), a lúdtalp, bizonyos múltbéli sérülések következményei, de lehet, hogy laza kötőszöveteid vannak. Az is előfordulhat, hogy a láb állása egyszerűen eleve befelé forduló.

Ha pronáló lábállást diagnosztizáltak nálad, ne ess kétségbe: válassz olyan modellt a futócipők közül, ami képes korrigálni ezt a problémát – ne sajnáld rá az időt, hogy megtaláld a számodra legmegfelelőbbet, ízületeid nagyon hálásak lesznek később.

Nagyon fontos, hogy ne hanyagold el, ha nálad is létrejött a pronáció – a pronáló lábfej komoly boka- és térdfájdalmakhoz vezethet az idő múlásával, ezért mindenképen vedd komolyan a dolgot! Máris rengeteget teszel egészséged érdekében, ha beszerzel magadnak egy pronáló lábra készült cipőt – ez erősíti a boka stabilitását és segít abban, hogy kialakulhasson a lábak megfelelő tartása. Arra azonban mindenképpen figyelj, hogy nem a legstabilabb cipő a legjobb, mert a túl nagy belső támasztékkal ellátott futócipő akár kifelé is döntheti a lábfejed – ami szintén nem túl egészséges.

Légy hát körültekintő, és óvd meg ízületeid épségét még időben, hogy sokáig élvezhesd még ezt a nagyszerű hobbit: a futást!

About the author

Komjáti Ágnes

Hozzászólás

Click here to post a comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.