Kerékpározás

Kerékpározás az egészséges életért!

riding bicycle

A kerékpározás az egyik legegészségesebb sport, hiszen élettani hatásai sok más mozgásnál magasabbak. Emellett csodálatos tájakat is bebarangolhatunk a segítségével úgy, hogy közben mozgunk is!

A kerékpározás egészséges

A kerékpározás az egész emberi szervezetre nézve rendkívül egészséges sport, hiszen megmozgatja az izmokat, elsősorban a far-, comb- és vádli izmai erősödnek általa, ám bármilyen meglepő, a vázrendszer izmaira is hatással van. A gerincoszlopra és a derék izmaira is pozitív a hatása, így azoknak is érdemes elkezdeni, akik ezeket a területeket szeretnék megerősíteni. Megmozgatja a szívet (természetesen csak intenzív tekerés esetén), így az egész keringési rendszerünk profitál belőle. A dinamikus kerékpározással emelkedik a pulzusszám, a vérnyomás, aminek eredményeképpen több oxigén jut el a testünk összes sejtjéhez, javítva azok működését. Hatására nő a fizikai állóképesség, a terhelhetőség és a teljesítőképesség. A rendszeres, intenzív kerékpározás csökkenti a vér koleszterin- és zsírszintjét is, és segítségével izmaink is szépen kidomborodnak. Csökkenti a stresszt, emiatt kiváló eszköz munkába járáshoz, hogy hazafelé ki tudjuk ereszteni a felgyülemlett gőzt. A kerékpározás egy kímélő mozgásforma, hiszen az ízületeinkre nem gyakorol felesleges terhet, a futással ellentétben.

Nem elhanyagolható szempont, hogy a kerékpározást bármely korban és bármilyen erőnléti állapotban el lehet kezdeni, természetesen lényeg a fokozatosság. Fokozatosan szoktassuk magunkat az új mozgásformához, és minden nap tekerjünk egy kicsit többet és egy kicsit intenzívebben! Ha a szervezetünk hozzászokik a rendszeres testmozgáshoz, akkor már igényelni fogja, ha egy-két nap kimarad. A kerékpárral sok új tájat, városrészt fedezhetünk fel, így sohasem válik unalmassá, a kerékpározással töltött idő szinte észrevétlenül telik majd el.

A városokban legyünk óvatosabbak!

Ha nagyvárosban élünk, akkor kerékpárral fokozottabban ki vagyunk téve a kipufogógázok okozta légszennyezésnek, emiatt körültekintőbben kell eljárnunk. Tudnunk kell, hogy amikor kerékpározunk, akkor mélyebben és gyorsabban vesszük a levegőt, aminek következtében a szennyezett levegő is sokkal intenzívebben jut be a szervezetünkbe. Mindenképpen használjunk légszűrő maszkot, ha nagyvárosi utcákon fogunk biciklizni, mert anélkül többet ártunk a szervezetünknek, mint használunk.

Mikor ne kerékpározzunk?

Van néhány orvosi ellenjavallat arra vonatkozóan, mikor ne a kerékpározást válasszuk rendszeres testedzésként. Az egyik ilyen egészségügyi probléma, ha aranyerünk van, a másik, ha gerincsérvünk alakult ki. Az aranyér kialakulását okozhatja maga a kerékpár is, de állapotát is ronthatja, ezért ha mégsem szeretnénk lemondani a kerékpározásról, akkor válasszunk puha, kényelmes nyerget.

Mindig állítsuk be az optimális ülés- és vázmagasságot, mert ezek kulcsfontosságúak, ha hosszú távon, egészségesen szeretnénk kerékpározni.

About the author

Kolozsi Beáta

Hozzászólás

Click here to post a comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.