Kerékpározás

Így kezd el a kerékpározást!

városi kerékpározás

A kerékpározás egyre nagyobb népszerűségnek örvend, hiszen sok szempontból igen jó és előnyös tevékenység. Azt gondolhatnánk, hogy jól biciklizni bárki tud, mivel nagyon könnyű és kézenfekvő feladatnak tűnik. Vannak viszont szabályok, melyeket be kell tartani, hogy hosszútávon is problémamentes és élvezetes lehessen ez a remek egészségmegőrző, praktikus, aerob jellegű mozgásforma.

Alap tudnivalók

A kerékpár egy jármű, így az azzal közlekedő a forgalom teljes jogú résztvevője, ezért elengedhetetlen, hogy a biciklis ismerje a KRESZ-t! Először egy forgalmasabb útvonal ijesztő lehet, ám hamar meg lehet szokni, csak gyakorlás kérdése. A kerékpározás városi levegőben sem ártalmasabb a gépjárművel való utazáshoz, vagy gyalogláshoz képest. Nyugodtan merjünk két kerékre pattanni! Akkor is, ha rossz az idő, mert így is pont ugyanolyan jól lehet tekerni, mindössze megfelelő ruházat szükségeltetik hozzá. Kényelmes tekerésnél, amely kb. 15 km/óra, a biciklizés kevesebb erőfeszítéssel jár, mint a gyaloglás, ennél fogva nem okoz erős izzadást, és elegáns ruhában is kivitelezhető. A kerékpárt érdemes szakboltban, vagy kerékpár webáruházban beszerezni, nem pedig általános hipermarketekben. Ott a minőség gyakran csapnivaló.

A legfontosabb a biztonság!

A legelső és legfontosabb, hogy biztonságosan tudjunk közlekedni, másokat és magunkat nem sodorva veszélybe! Ehhez pedig nélkülözhetetlen egy jól kiválasztott, hibátlan állapotú, megfelelően karbantartott kerékpár.

Legyen rajta kifogástalanul működő fékrendszer! A gumikon legyen meg a megfelelő tapadású, nem elkopott futófelület! A lánc ne legyen laza vagy beakadó! Az ülés és kormánymagasság testalkatra szabva legyen beállítva, és semmiképp se kerékpározzunk bő ruházatban, amely akadályozhatja a lábak, a lánc és a kerekek mozgását! Láncvédő hiányában rögzítsük a lenge ruházatot! A kerékpár legyen ellátva első és hátsó, működő világítással, illetve mindig biztosítsuk a láthatóságot fényvisszaverő csíkkal, mellénnyel! Ha alkoholt fogyasztottunk, ne üljünk biciklire! Kerékpározás közben ne bámészkodjunk, mert a figyelmetlenség következtében elveszíthetjük egyensúlyunkat és biztonságunkat!

Amire figyelni kell

Ha ellenőriztük kerékpárunkat és mindent rendben találtunk, a kellő rutin megszerzése érdekében először kisebb forgalmú utakon biciklizzünk, hogy kifejezetten e tevékenységre tudjunk koncentrálni.

Gyakoroljuk a fékezést, kormányfékkel is, hogy rutinból jöhessen később. Indokolatlanul ne fékezzünk nagyokat, hiszen egy mögöttünk jövő nem számít rá és ez balesetveszélyes lehet! Ha megállunk, úgy tegyük, hogy egy utánunk jövő biztonságosan ki tudjon kerülni. A forgalom többi résztvevője érdekében fontos az egyenletes, kiszámítható haladás, akárcsak a jobbra tartás! Padkás rész mellett és kanyarodásnál tartsunk megfelelő távolságot, hogy a pedál ne tudjon beakadni vagy leérni, mert annak elesés és baleset is lehet a vége! Határozott kézmozdulattal jelezzük a kanyarodási szándékot, iránynak megfelelő kézzel! Biciklire ülni csakis stabil, lapos talpú cipőben érdemes! Esős időben pedig figyeljünk az egyes útszakaszok csúszósságára.

Előrelátó gondolkodás

Ha kellően körültekintőek vagyunk, a mindennapos biciklizés közben sem érhet minket bosszúság váratlan probléma képében. Célszerű pót gumibelsőt tartani magunknál, csak úgy, mint biciklipumpát, és néhány célirányos szerszámot, hiszen ha defekt ér, az elég kellemetlen és hátráltató tud lenni. Egy jó minőségű, erős kerékpárlakat is szükséges minden esetben! Mindig legyen nálunk inni- és harapnivaló, hiszen a biciklizés egy kellemesen kimerítő mozgás és ezért kell a szervezet számára az utánpótlás! Személyigazolvány, pénz és mobiltelefon is mindig legyen nálunk!

About the author

Kolozsi Beáta

Hozzászólás

Click here to post a comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.