Futás

Futás tavasszal

Running in spring

A téli sportok szerelmeseinek már nem elég hideg és havas, a strandra járóknak még nem elég meleg és napos, de a futni vágyóknak az év legjobb időszaka a tavasz. Télen jóval kevesebben járnak el futni, a hideg, a havas, jeges, latyakos utak és az, hogy korán besötétedik, de későn virrad, nem kedveznek a futásnak. Hosszú, vastag nadrágban, több réteg ruhában, sapkában, kesztyűben csak a legelszántabbak járnak ki rendszeresen futni. Tavasszal viszont szinte újjászületik a futók társadalma, a futópályák és az erdei utak megtelnek kocogókkal, futókkal, szaladókkal, rohanókkal. De miért és hogyan fussunk tavasszal?

A tavasz a természet újjászületésének évszaka, amely a saját megújulásunkhoz is a legideálisabb időszak. Szükségünk is van a megújulásra, hogy szervezetünket minél gyorsabban átállíthassuk a téli, jellemzően fényszegény, mozgásszegény, de kalóriában gazdagabb életmódról a pörgősebb, fittebb, egészségesebb életmódra. Ennek része kell, hogy legyen a testmozgás is, és ugyan ki akarná tavasszal is az edzőtermek nehéz levegőjét szívni és neonfényét látni, mikor kimehet a friss levegőre is, és a napfényre? A futás talán a legjobb választás, ha tavaszi sportolásról van szó, mivel könnyen megvalósítható és számos jótékony hatása van. Fokozza a szervezet vérellátását, javítja a keringést és a tüdőkapacitást, gyorsítja a méreganyagok kiürülését, növeli az állóképességet, erősíti az immunrendszert és fokozza a boldogsághormonnak is nevezett endorfin termelését, egyszóval javítja a közérzetet. Azért is érdemes tavasszal nekikezdeni a futásnak, mert így még pont elég időnk van arra, hogy nyárra formába hozzuk magunkat. Mire a téli ruhák végleg a szekrény mélyére kerülnek, addigra a télen fölhalmozódott zsírfölöslegtől is megszabadulhatunk.

Hogyan vágjunk bele? Először is nézzünk ki magunknak egy megfelelő helyet a futáshoz. A legjobb választást itt valószínűleg a rekortán futópályák jelentik, amiket kimondottan a futni vágyóknak alakítottak ki. Ha ilyen szabadtéri futópálya nem áll a rendelkezésünkre, nézzünk szét a közeli sportlétesítmények környékén, de jó választást jelenthetnek a jól járható kiránduló utak is. De akár kevésbé forgalmas utakon, járdákon is futhatunk, ha nincs más, ez ne tartson vissza minket a futástól! Ha már tudjuk, hol fogunk futni, akkor szerezzünk be a terephez való futócipőt. Más cipő ideális a betonra és más a salakos pályára, vagy a rekortánra. Másra igazából nincs is okvetlenül szükségünk, a kopott mackónkban is nyugodtan kimehetünk futni és az mp3-lejátszó sem kötelező.

Ha nem megy jól kezdetben a futás, az ne kedvetlenítsen el minket.  Még az évtizedek óta futó profiknak is időbe telik, mire hosszabb kihagyás után visszaszerzik csúcsformájukat, egyáltalán nem szégyen, ha egy amatőrnek nem sikerül első nekifutásra letudni egy kilométert sem. Kezdetben ne is a távért fussunk, ne is időre fussunk, csak magáért a futás öröméért, a jó levegőn töltött időért, és hogy kitapasztaljuk, hogyan esik a legjobban. Milyen útvonalon, milyen napszakban, milyen tempóval. Adjunk magunknak időt, hogy kiismerjük képességeinket és lehetőségeinket és úgy tűzzünk ki magunk elé célokat.

Fontos, különösen az első időszakban, hogy futás előtt kellően melegítsünk be, és hogy a futás végeztével ne álljunk, pláne rogyjunk össze nyomban, hanem előbb vezessünk le könnyű sétával, majd nyújtsunk is lelkiismeretesen. Ezzel elkerülhetjük a bénító izomlázat és a különféle sérüléseket is, valamint sokkal hatékonyabbá tehetjük a futás jótékony hatásait. Ügyeljünk arra is, hogy mindig kellő mennyiségű folyadékot igyunk. Télen sokan kevesebbet isznak, mivel alig izzadnak, de tavasszal, különösen, ha futunk, fontossá válik a víz pótlása.

A tavaszi hónapokra jellemző, hogy néha igazán szeszélyessé válik az időjárás. Ezért, különösen szeles napokon figyeljünk oda a meteorológiai előrejelzésekre, mert csúnyán megtréfálhat az idő. A látszólag meleg, napsütéses időről is kiderülhet, hogy az árnyékosabb helyeken még kimondottan hűvös, és hiába volt jó idő, mikor nekiindultunk, ha erős a szél, akár egy hózápor is meglephet bennünket.

Címkék

About the author

Kolozsi Beáta

Hozzászólás

Click here to post a comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.