Futás

Futás, fogyás és zsírégetés

futás zsírégetéssel

A futás az egyik legkézenfekvőbb mozgásforma azok számára, akik fogyni szeretnének. Minimális feltételek mellett gyakorlatilag szinte bárki számára bárhol, bármikor végezhető.

A fogyni vágyók jelentős része nem gyakorló futó, hanem azért szánja rá magát, hogy eljárjon futni, mert így szeretne megszabadulni a fölösleges kilóktól. Rájuk jellemző, hogy kezdetben szinte egyáltalán nem megy nekik a futás, ijedten konstatálják, hogy már néhány száz méter után kifáradnak, levegőért kapkodnak, szúr az oldaluk és meg kell állniuk, vagy le kell lassítaniuk sétálni. Ha ismerős az érzés, akkor várjunk még a futással és érjük be a sétával. Törekedjünk arra, hogy egyenletes, jó tempóban folyamatosan tudjunk sétálni, gyalogolni legalább 30-40 percig. Ezt sokkal jobban fogja bírni a szervezetünk, és így lehetővé válik, hogy fokozatosan növeljük a tempót, illetve a folyamatos, megszakítatlan gyaloglással töltött időt. Ha van lehetőségünk ezt emelkedőn végezni, az még hatékonyabb, de jó lehet az emelt futópad is. Ez a fajta intenzív gyaloglás még nem égeti olyan hatékonyan a zsírt, mint a futás, de néha szükséges lépcsőfok lehet a futás felé vezető úton. Az erősen elhízottaknak egyébként sem ajánlott a futás, mert a nagy súlyfelesleg egészségtelenül nagy terhet ró a szervezetre, különösen az ízületekre. Nekik különösen ajánlatos gyaloglással, túrázással kezdeniük.

Ha viszont már tudunk futni, és a futással a fogyás az elsődleges célunk, akkor jó hír, hogy nincs szükségünk arra, hogy gyorsan fussunk. A gyors, intenzív, és ezért szükségszerűen rövidebb ideig tartó futás elsősorban a szénhidrátkészleteket használja föl, és véget ér, mielőtt a szervezet nekiállna felhasználni a zsírtartalékot. A testünk nem is lenne képes olyan ütemben energiává alakítani át a zsírt, ahogyan azt az ilyen gyors futások igénylik. Ellenben a lassabb, kocogás stílusú, hosszan tartó futások egy idő után a szénhidrát elégetése helyett rákényszerítik a szervezetet, hogy az elkezdje lebontani és elégetni a zsírt. És ez az a pont, ahol a tényleges fogyás megindul. A rossz hír az, hogy ehhez azonban legalább fél órán, de inkább 40 percen át kell kocogni, és csak ezen idő elteltével jutunk el oda, hogy ténylegesen fogyjunk. Ha tehát egy órán át futunk, akkor elmondhatjuk, hogy 20-30 percen át intenzíven fogyasztottuk magunkat, égettük a zsírt. Ellenben ha csupán fél órákra járunk ki futni, akkor ne csodálkozzunk, ha nem sokat javul a helyzet, amikor ráállunk a mérlegre!

Amennyiben már nem okoz különösebb gondot, hogy kényelmes tempóban lefussunk egy órát, akkor az valószínűleg már a testsúlyunkon is meglátszik. Ha azonban még fogyni szeretnénk, akkor kezdjük el növelni a futás intenzitását. Fussunk emelkedőn, vagy fussunk valamivel gyorsabban! Megpróbálhatunk az elejétől a végéig nagyobb tempóval menni, de ezt egy órán át aligha tudjuk tartani, ezért szerencsésebb és hatékonyabb is, ha váltogatjuk a futás sebességét. A kényelmes kocogásba gyors, intenzív szakaszokat iktatunk be. Ez tovább fokozza az energiafelhasználást. A lényeg, hogy folyamatosan érezzük a terhelést, hogy izzadjunk, dolgoztassuk a testünket. A jól megszokott, begyakorolt, beszélgetős tempójú kocogás egy idő után már nem sok zsírtól fog megszabadítani bennünket, mert szervezetünk olyannyira megszokja, hogy mondhatni, megtanul vele együtt élni és a legkevesebb energiaráfordítással alkalmazkodni hozzá. Ezért fontos, hogy mindig érezzük a munkát, a kihívást, hogy dolgozunk, fáradunk.

Nem szabad megfeledkeznünk arról sem, hogy bármely fogyókúra alapja a táplálkozás. Hiába égetünk el rendszeresen tetemes mennyiségű szénhidrátot és zsírt akár a futással, akár más testmozgással, ha utána azt vissza is pótoljuk a vacsorával vagy a másnapi reggelivel, ebéddel! Muszáj ügyelnünk a kalóriaegyenlegünkre, figyelni arra, hogy több energiát égessünk el, mint amennyi kalóriát beviszünk! Továbbá jó, ha megbarátkozunk a ténnyel, hogy a zsírfelesleg éppen onnan fog eltűnni a legutoljára, ahol a legtöbb halmozódott föl belőle, mindegy, hogy mennyit futunk, vagy, hogy a futás helyett más sporttal próbálunk-e fogyni.

 

About the author

Kolozsi Beáta

Hozzászólás

Click here to post a comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.