Edzés

Edzéstervek: papíron és digitálisan – hogy lesz hatékonyabb a munka?

edzésterv

Ahányan vagyunk, annyi féle sportot szeretünk a legjobban űzni – ám, ha nem csak kedvtelésből rójuk a köröket a pályán vagy emelgetjük a súlyokat, akkor mindenképpen szükség van egy edzéstervre.

Ha változást szeretnél az életedben, az egyik legjobb módja az, ha nem csak diétázni, hanem sportolni, mozogni is elkezdesz rendszeresen. Azért írtam, hogy az ÉLETEDBEN, mert az új étrendednek és a sportnak hála hamar fogsz magadon változást tapasztalni – nem csak testileg, de lelkileg is megújulsz, ha tartod magad egy előre alaposan kidolgozott rendszerhez. A kezdeti sikereket pedig már nagyjából egy hónap elteltével észre fogod venni – minden egyes újabb szint teljesítése a választott mozgásformában, mindegy egyes lefaragott centi innen-onnan elég motivációt fog nyújtani ahhoz, hogy ne add fel, amíg el nem éred azt, amit szeretnél.

Ha már megvan az elhatározás, a következő lépések a céljaidnak megfelelő diéta összeállítása, illetve egy olyan edzésterv megalkotása, ami fejlődésre sarkallja a tested (és hosszútávon persze az elméd is). Mindemellett az is hihetetlenül fontos, hogy ne akarj a meglévő fizikai teherbírásodtól merőben eltérő célokat elérni – azaz ne rögtön. A testednek is meg kell szoknia, hogy már nem úgy van, mint régen, de hamar alkalmazkodni fog az új fajta terheléshez, ha következetes vagy magadhoz. Légy türelmes, hiszen amit 15-20 év alatt szedtél fel, nem fog 2 hét alatt leolvadni rólad! Az eleje kutyanehéz lesz, de tudd, hogy miért csinálod. Magadért!

Ne csak a tested tapasztalja meg a fejlődést, hanem lásd a szemeddel is az eredményeket: vezess edzésnaplót – de persze az edzésterved is létezzen írott formában. Ez segít abban, hogy lásd, melyik gyakorlatból hány sorozatot kell megcsinálnod egy edzés alatt, és abban is, hogy lásd, mennyivel többet bírsz egy-egy gyakorlatsorból, mint a legutóbbi alkalommal.

Így a 2010-es évek derekán már mindnyájunknak ott lapul a zsebében/táskájában valamilyen okos eszköz – legyen az telefon, tablet, vagy laptop. Számos alkalmazás létezik már arra, hogy edzéstervet írjunk vele, és/vagy számon tartsuk a teljesítményünket.

Míg egyesek a 21. századi jegyzetelést szeretik jobban, mások a papíralapúra esküsznek: de melyik jobb, ha a testmozgás örömeinek (esetenként kínjainak) hódolunk?

A kérdést felvetettem a legnépszerűbb közösségi oldal egyik igen aktív, több mint 30 ezer főt számláló csoportjában, mely a fenékformálással foglalkozik – tehát igen összetett edzéstervekkel dolgoznak a tagok. A kérdésemre rövid időn belül számos válasz érkezett, és a válaszadók döntő többsége (közel 75%-a) a papíralapú rögzítés mellett tette le a voksát. Egyes válaszadók külön nyomdában gyártott profi edzésnaptárakra esküsznek, de volt néhány olyan válaszoló, akik a két módszer vegyítését tartják a legjobbnak, mondván, hogy „az az adat, ami egy helyen létezik, az NEM LÉTEZIK!”

Hogy melyik a hatékonyabb a két módszer közül? Kezdj edzeni, és döntsd el magad!

Címkék

About the author

Kolozsi Beáta

Hozzászólás

Click here to post a comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.