Edzés

7 tény, amit nem tudtál a Power Plate edzésről !

Power Plate edzés

ALAPOK A POWER PLATE-TEL KAPCSOLATBAN

Lehet igazából még azt sem tudod mi az a Power Plate, ezért kezdjük az elején a bemutatást. A Power Plate egy ún. következő generációs fitness gép, amely teljes test vibrációval dolgozik, vagyis dolgoztatja meg azt, aki rajta edz.

Kis fizika… 🙂 A vibrációs tréning Newton második törvényén (dinamika törvénye) alapul, amely röviden: erő (F) = tömeg (m)  x gyorsulás (a). Míg a talajon végzett “normál” edzéseknél a súlyok/súlyzók (azaz a tömeg) segítségével növeljük az erőt (F), addig a Power Plate a gyorsulás (a) segítségével növeli az erőt.

A Power Plate gép platója egy duál motornak köszönhetően három dimenzióban mozdul el (jobbra-balra, fel-le, előre-hátra). A függőleges elmozdulás hatására az izomtónus növekszik, az oldalra és az előröl-hátra történő elmozdulás a koordinációt és az egyensúlyt javítja. Ezeket az 1-2 milliméteres, nagyon gyors kimozdulásokat igazából egy harmonikus rezgésben érezzük, ezt a “duruzsolást” nagyjából egy cica dorombolásához lehetne hasonlítani.

A gép által kibocsátott harmonikus vibráció a rajta végzett gyakorlatok közben, a megfeszített izmainkban nyelődik el, mivel a rezgés az izmok természetes, reflexív összehúzódását váltja ki. Másodpercenként nagyjából 25-50 alkalommal (edzettségi szinthez és edzés intenzitáshoz állítható a gép ereje), megmozgatva akár az izmaink 98%-át.

A teljes testvibrációs edzésből emiatt 30 perc is olyan szintű terhelést biztosít nekünk és az izmainknak, mintha az edzőteremben 1-1,5 órás súlyzós tréningen lettünk volna.

Sajnos azonban vannak olyan kontraindikációk, amelyek mellett nem javasolt a Power Plate használata, mint például az epilepszia, a trombózis vagy a dagantos megbetegedések. Ezekről részletesen ide kattintva olvashatsz vagy kérdezd az edzőket, mielőtt elkezdenéd a tréninget.

Miután megismerkedtél az alapokkal, jöjjenek most a tények:

1. TÉNY – KIVÁLÓAN FORMÁLJA A TESTÜNKET

Power Plate eredmények

A Power Plate amerikai központja több kutatást is végzett az elmúlt években, amelyek bebizonyították, hogy a Power Plate gépeken végzett edzés hatékonyan formálja az izmokat és fogyaszt is. Ez az edzésforma nagyon jól alkalmazható azoknak, akik akár kevesebb (5-8 kg), akár nagyobb (20+ kg) súlyfelesleggel küzdenek.

Szintén embereken végzett vizsgálatok szerint a hastájékon lerakódott zsírtömegből többet tudsz fogyni ezzel a módszerrel, mint a hagyományos fitness gyakorlatokkal.

Már heti 2 x 30 perc Power Plate edzéssel szép eredményeket lehet elérni 1-2 hét után, de a leginkább ideális az a 3 x 30 perc tréning. Főleg, ha ezt még egy igazi, személyre szabott diétával is kiegészíted, úgy biztosan brutális lesz az eredményed.

2. TÉNY – NEM CSAK ÁLLUNK RAJTA ÉS REZGÜNK

Sajnálatos módon a XXI. századi, modern vibrációs tréning nincs a helyén, azaz magas helyen kezelve a (fitness) társadalomban Magyarországon. A köznyelvben ezt a mozgásformát első hallásra azzal azonosítják, hogy egy helyben állsz a vibráló, rezgő gépen és “rázatod” magadat.

Valóban léteznek ilyen készülékek is (kérdéses, hogy milyen hatékonysággal), viszont semmiképpen sem szabad összehasonlítani ezeket a Power Plate gépeken végzett személyi edzéssel. Mert itt valóban egy (kőkemény) edzésről beszélünk.

Igazi EDZÉS nagybetűkkel. Ami tartalmazza bemelegítést, az erőkifejtést igénylő edzést és a nyújtást is. A gépen végzett teljes értékű funkcionális tréningről beszélünk, amely komplexen és hatékonyan dolgoztatja meg a testedet 30 perc alatt. A szakértő személyi edzők bemutatják a gyakorlatokat, ellenőrzik, hogy hogyan kivitelezed azt és segítenek a tartásjavításban (amennyiben szükséges) a maximális eredmény elérése érdekében.

A Power Plate gépen megannyi feladatot lehet végezni akár magunkban, akár különböző fitness eszközzel kiegészítve, mint pl. kézisúlyzók, gumiszalagok, gumihurkok, kettlebellek, TRX hevederek, fitt labdák stb. A sokszínűségnek csak az edzők képzelete szabhat határt.

3. TÉNY – ÚJDONSÜLT ANYUKÁKNAK IS AJÁNLOTT

power Plate

A terhesség alatt óriási változáson megy át a tested, és a szülés után nagyon sok anyuka szeretné azonnal visszakapni “régi” alakját. Azonban fontos tudni, hogy ez nem megy egyik napról a másikra.

A tested 9 hónap alatt illetve a szülést követően teljesen átalakult pl. a  nyaki izmaid megnyúltak, a hátad és a derék nagyon nagy terhelésnek lett kitéve és nem beszélve a  hasizmodról és a medencefenék terheléséről valamint adott esetben a szétnyílt hasizomról. Ezeket a területeket kiválóan és gyorsan helyre hozhatók a Power Plate edzéssel.  

Várandósan a vibrációs tréning viszont szigorúan tilos!

4. TÉNY – SPORTÁGSPECIFIKUS FEJLESZTÉSRE IS HASZNÁLHATÓ

A Power Plate gépek sokoldalúságát figyelembe véve széleskörűen alkalmazhatók különböző sportágak speciális fejlesztő edzések alkalmával a hatékonyabb eredmény érdekében, akár egyénileg, akár csoportosan.

Egyik jó példa erre a Német labdarúgó válogatott (Nationalelf), amely a 2018-as világbajnokságra történő felkészülésük alkalmával is használták a Power Plate gépeket. Emellett szükséges itt megemlíteni, hogy a profi amerikai football (NFL) csapatok 75 százaléka rendelkezik Power Plate egységekkel, ezen felül a kosárlabda- és baseball csapatok, kerékpározók, futók is előszeretettel egészítik ki edzéseiket Power Plate géppel.

Többek között Cristiano Ronaldo világhírű labdarúgó és Rafael Nadal többszörös ATP torna győztes teniszező is rendszeresen használja a Power Plate-et.

5. TÉNY – 40 FELETT IS SEGÍT FITTEN TARTANI MAGUNKAT

Ebben a korban a legfontosabb, hogy (ha eddig nem is tettük) elkezdjük mozogni! Ilyentájt a nőknél elkezdődik a változókor előtti időszak, rohamosan csökkeni kezd az ösztorgén és a progeszteron szint.

Ez a teljes hormonháztartásunk felborulásához vezet és innentől kezdünk el ráncosodni és a csípő, derék területére rakódnak le a zsírok. Ugyanis ezek a hormonok a petefészekben termelődnek és innentől ezek feladatát átveszi a mellékvese, bőr, izom és a zsírsejtek.

Nem beszélve továbbá a csontritkulásról és a cukorbetegségről. Ahhoz, hogy ne okozzon gondot és megfelelő szinten tudjuk tartani a hormonokat szervezetünkben, egyrészt erősítő edzésekre van szüksége a szervezetünknek, amit legalább heti 2x 30 perc Power Plate edzéssel biztosítani is tudunk! Másrészt a testmozgás mellett természetesen fontos a kiegyensúlyozott táplálkozás (mit, mikor, mennyit és mivel ehetünk), azaz egy minőségi, személyre szabott étrend is.

6. TÉNY – KIVÁLÓ A REHABILITÁCIÓ KIEGÉSZÍTÉSÉRE

Pulse Power Plate edzőterem

A vibrációs tréninget eredetileg az űrből visszatérő szovjet asztronauták csontritkulásának kezelésére kezdték el kifejleszteni. Ezen technológia alkalmazását később átvette a világhírű orosz balett is, ahol a bokasérült (ficam, szalagszakadás) balettosok rehabilitációjában alkalmazták.

Igazából bármilyen sportsérülés, baleset utáni felépülésben nagyon nagy szerepe lehet a vibrációs tréningnek, mivel az izmokat, a vibráció segítségével hatékony munkára tudjuk fogni, ezáltal lerövidíthető a felépülési időszak.

Minden Power Plate gép rendelkezik MDD orvostechnikai eszköz minősítéssel, amit nagyon kevés fitness eszköz kapott eddig meg. Természetesen a sérülések utáni Power Plate edzés csak az orvosi kezelés (és jóváhagyás) valamint gyógytorna után kezdhető csak el.

7. TÉNY – AZ ELFOGLALT EMBEREK EGYIK KEDVENC EDZÉSE

“Az idő pénz” – ahogy tartja a mondás. Mindenkinek fontos az ideje, akár munkára, családra, pihenésre vagy edzésre fordítja. Viszont a tapasztalatok szerint sokszor sajnos a magunkra, azaz az egészségünkre nem fordítunk elég időt.

A Power Plate edzés erre is megoldást nyújthat, mivel a szükséges időráfordítás mindig csak 30 perc, amit a gépen töltünk.

Nagyon közkedvelt edzésforma ülőmunkát folytatóknak, előszeretettel használják például irodisták, ügyvédek, vállalkozók, könyvelők, orvosok. De ugyanúgy például műkörmösök, ápolók, fodrászok és felszolgálók stb. is rendszeresen használják, hogy a munkájuk sajátosságából adódó rossz tartásokat és az ebből következő izomfájdalmakat hathatósan kezeljék.

A Power Plate gépek rendszeres használói megosztották a véleményüket velünk, amit te is elolvashatsz.

+1. TÉNY – INGYENESEN KIPRÓBÁLHATÓ

Elképzelhető, hogy benned is felmerült, hogy ez mégis mennyire hatékony mozgásforma, illetve tényleg elég-e a 30 perces edzés… stb. Ezekre a kérdésekre egyet tudunk mondani: ki kell neked is próbálnod és eldöntened mennyire tetszik. 🙂

Budapesten, a Pulse Power Plate Mozgásstúdióban egy ingyenesen igénybe vehető próbaedzés keretében letesztelheted a Power Plate személyi edzést, ahová az időpontod online le is tudod foglalni.

About the author

Kolozsi Beáta

Hozzászólás

Click here to post a comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.